Бизнесът със страх

23 май, 2017       адрес: http://www.gradinko.bg/?p=1336       тема: общество

Системата за таксуване на градския транспорт в София може да бъде хакната. Засега това не е проблем, хванати са шепа хора, които са си презаредили картите нелегално. Но днес сочения за добър вестник Дневник обясни на всички, че не само могат да си направят безкрайни карти с минимална инвестиция, но и да извадят от откраднати карти лична информация за пътника и да му вредят допълнително. За столичните престъпници, които търсят идеи за нови начинания, Дневник подробно обясни какви данни се съдържат в картите и как могат да бъдат достигнати и променяни.

В статията са интервютата с Илиян Стоянов и Веселин Хаджитодоров – двама специалисти по компютърна сигурност, които с готовност експлоатират възможността да рекламират бизнеса си и детайлно насочват евентуалните престъпници какви точно криминални хоризонти се откриват пред тях. В резултат алчността на двамата за повече клиенти, съчетана с алчността на редакцията на Дневник за повече читатели, поставя в реална опасност ползвателите на градски транспорт. Повечето хора, които биха се сетили как да хакнат системата, вече имат добре платени работи и няма да се занимават с дребни кражби. Но подпомогнати от Илиян Стоянов, Веселин Хаджитодоров и Дневник вече и обикновени престъпници със съвсем скромни компютърни умения могат да проучат и използват описаните вратички.

Ако Илиян Стоянов и Веселин Хаджитодоров наистина искаха да помогнат, те щяха да уведомят общината и ТИХО да работят с нея за оправянето на проблема. Даването на публичност разбира се не помага – няма как каквото и да било решение да се внедри от днес за утре, а в промеждутъка системата е много по-уязвима от преди даването на публичност. Мотивът за медийните изявления на двамата е единствено икономически – да всеят страх (до известна степен оправдан) и така да направят по-търсени услугите, които предлагат; и разбира се – да добавят публикацията в Линкдин-а си.

Нека обърнем перспективата – да публикуваме онлайн имената, точните адреси и рисунки на ключовете на жилищата на тези специалисти по сигурността. Нека добавим колко заплата получават, снимки на децата им и къде учат, описание на дневните им навици и маршрути. Нека опишем какви точно способи използват престъпниците, за да се вмъкнат в жилища като тяхното. Нека изброим десетте най-добри практики на отвличане на деца – за да предпазим децата естествено. Така ще дадем на тези експерти възможността да инвестират по-сериозно в безопасността си – сигурен съм например, че и на двамата децата ходят на училище без личен бодигард, което е огромен пробив в сигурността им. Най-сетне тези експерти ще могат да похарчат десетките хиляди, които всеки уважаващ сигурността си влага в стомана, камери и охранителен персонал. Само си представете колко благодарни ще бъдат експертите Илиян Стоянов и Веселин Хаджитодоров за всичката сигурност, която ще им помогнем да постигнат!

  1. 1
    Иван :

    Добро писане! Само с едно не съм съгласен, цитирам: “Ако Илиян Стоянов и Веселин Хаджитодоров наистина искаха да помогнат, те щяха да уведомят общината и ТИХО да работят с нея за оправянето на проблема.”

    Личи си че не си имал вземане даване с общината, или ако си, то си ползвал преференции. Моят скромен опит казва че уведомиш ли общината за проблеми, а не за това колко е велика, тя не ти обръща никакво внимание. Хеле пък да се навие да работи тихо с теб.

    Мисля си че тази работа с картите е твърде авангардна, да не говорим че дори и перфораторите са авангардни за нашенеца. На българина му трябва кондуктор, вкл. и за да не влизат в обществения транспорт мръсни, нетрезви и дрогирани лица. А сега как е: На гол тумбак – чифте пищови, т.е. на мръсен и нередовен транспорт – електронна система.

  2. 2
    Halturata :

    So much Salt…

  3. 3
    коко :

    Уважаеми Градинко,

    Приходите от градския транспорт отиват в Паркинги и гаражи. Няма нужда да обяснявам повече, предполагам.

  4. 4
    Веселин Хаджитодоров :

    Градинко, разбирам желанието ти да привлечеш повече читатели на блога със скандални вести, но моля не се изказвай неподготвен по теми, с които явно не си се сблъсквал.

    СКГТ и вече Център за Градска Мобилност знаят за проблемите още от 2011-та, когато с мой колега от университета ги информирахме. Предложено им е решение, но от тогава до сега те не са предприели почти нищо да решат проблема. Оправданието е че имат договор с някакви чехи да им “поддържат” системата и те си цоцат, без да извършват съществени подобрения.

    Общо взето ако някой не ръчка ЦГМ, София ще си остане с полу-развита система от валидатори в шепа превозни средства, която всеки който реши може да “хаква”. След тревожните вести и публикации се разбързаха да направят търг за нова система и има някаква светлина в края на тунела. Може би след 3-4 години ще можем да пътуваме с нещо различно от перфориран билет и цената да се определя на разстояние / време.

  5. 5
    градинко :

    @Веселин Хаджитодоров — аз и сега пътувам с нещо различно от перфориран билет — месечна карта, която не валидирам изобщо защото няма нужда от валидиране